Vuoden 2019 road racing SM-sarja on saatu päätökseen!

Kauden viimeiseen SM-osakilpailuun Motoparkiin lähdin sarjan kärjessä 12 pisteen erolla toisena olevaan Felix Nässiin.

Kauden viimeinen kisaviikonloppu starttasi jo torstaina vaihtelevassa kelissä. Torstaina ja perjantaina ajetuissa harjoituksissa oli tarkoitus saada mahdollisimman paljon kierroksia alle kahden viikon ajotauon jälkeen.

Onnistuneiden kahden päivän treenien ansiosta hyvän ajofiiliksen löytäminen ei ollut vaikeaa.

Aika-ajoissa taktiikkana oli ajaa muutama nopea kierros heti aika-ajojen alkuun ja sen jälkeen tulla varikolle säästämään renkaita. Muutaman hyvän kierroksen jälkeen aikani riitti kuitenkin vain toiseen ruutuun.

Tiimin kanssa päätettiin lähteä hakemaan paalupaikkaa, mikä helpottaisi lähtöä iltapäivän kisaan.

Seuraavalla nopealla kierroksella sain lähes kaiken onnistumaan ja paalupaikka irtosi yli 0,5 sekunnin erolla.

Iltapäivän kisaan lähtö paalupaikalta onnistui ja otin heti kärkipaikan. Voitosta kamppailtiin koko kilpailun ajan Felix Nässin kanssa. Kilpailun aikana paikat vaihtuivat varmasti useimmin kuin koko kauden aikana.  Kisan loppuvaiheessa oli kuitenkin turha lähteä taistelemaan voitosta kun ero kolmantena olevaan Peetu Paavilaiseen oli kasvanut turvalliseksi.

Maaliin tulin toisena 0.06 sekunnin erolla.

SM-sarjan pisteissä ero kaventui seitsemään pisteeseen. Tämä tarkoitti, että sunnuntain lähdön voitto ei riitä Nässille mestaruuteen mikäli minä tulen maaliin toisena.

Sunnuntain kilpailu oli lähes toisto lauantain kilpailusta. Toisesta ruudusta otin kärkipaikan haltuun ja pidin sitä kilpailun alkukierrokset. Nässin kanssa taisteltiin kärkipaikasta aivan kilpailun loppuun saakka. Jätin viimeisen turhan ohitusyrityksen kuitenkin tekemättä ja maaliin tulin toisena.

Toisella sijalla varmistin kautta aikojen nuorimpana supestock 600- luokan suomenmestaruuden.

Kauden alku ei ollut helpoin. Kovavauhtinen kaatuminen Slovakiassa ja pyörän täysi tuhoutuminen meinasi vaarantaa koko kauden. Kuitenkin löytyi iso joukko ihmisiä ketkä halusivat auttaa ja siitä olen erittäin kiitollinen kaikille. Kiitos.

Iso kiitos suomenmestaruudesta kuuluu yhteistyökumppaneille kenen avulla tätä hommaa pystyy tekemään.

Kiitos myös koko RAM Racing Yamaha tiimille varsinkin tiimipäällikkö Jani Rätölle, mekaanikko Jouni Parviaiselle sekä datamies Markku Visurille!

Kimi Patova #21

Tarkista osoite